The reasons for the spread of extreme Salafism in the Republic of Azerbaijan; with emphasis on cultural, historical and political components

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Regional Studies, Faculty of Law and Political Sciences, University of Tehran

2 Assistant Professor, Department of Revolution and Political Thought, University of Tehran

Abstract

Traditionally, the common Islam among the people on both sides of the Caspian Sea has been a combination of old Iranian and Turkish tribal beliefs and Islamic traditions in the region. Over time, especially after the collapse of the Soviet Union, people's opinions in the Republic of Azerbaijan have been manipulated by political motives. Poverty, instabilities and chaos along with more thirst for religion have provided the fields for the activities of foreign activists in this country. As a result of this intervention, Salafism has emerged in the form of increasing beliefs, rituals and traditions in political, economic and social dimensions in the Republic of Azerbaijan. This research is trying to investigate and analyze the question "What are the causes of the rise and spread of extreme Salafism in the Republic of Azerbaijan?" using a descriptive-analytical method. to pay The results of the research indicate that the competition of regional countries in the Republic of Azerbaijan has affected the religious status of the society of the Republic of Azerbaijan, and these political competitions have had an impact on the cultural output of the Republic of Azerbaijan, including the growth of Salafism. Compared to other countries, Salafism influenced by Turkey is more opposed to the cultural influence of Iran and Shiism in the Republic of Azerbaijan.

Keywords


  • منابع

    الف- فارسی

    • آکینر، شیرین (1366). اقوام مسلمان شوروی. ترجمه علی خزعلی، مشهد مقدس: آستان قدس رضوی.
    • بنیگسن، الکساندر، و برآکس اپ، مری (1370). مسلمانان شوروی گذشته، حال و آینده، ترجمه کاوه بیات، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
    • جنابی، سروش (1382). «بحران در قفقاز شمالی: نگاهی به استقلال‌طلبی مردم مسلمان چچن»، فصلنامه نهضت، 4 (13)، 201-171.
    • حق‌جو، میرآقا (1383). «قفقاز جنوبی و بازتاب تعارضات هویتی- فرهنگی بر بی‌ثباتی منطقه»، فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، 3 (45)، 112-105.
    • خلیجی، محسن، و مجیدی، ابراهیم (1388). «رشد هویت اسلامی–شیعی در جمهوری آذربایجان»، شیعه‌شناسی، 7 (26)، 54-35.
    • دکمیجان، هرایر (1377)، جنبش‌های اسلامی معاصر جهان عرب، حمید احمدی. تهران: انتشارات کیهان.
    • زارع، محمدرضا (1383). علل رشد اسلام‌گرایی در ترکیه. تهران: مؤسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور.
    • سیف‌زاده، حسین(1378). «قفقاز و تراژدی لاینحل هویت ملی»، فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، 8 (27)، 96-83.
    • فلاح، رحمت‌الله (1390). «محیط سیاسی جریان‌های اسلام‌گرای شیعی در جمهوری آذربایجان»، مطالعات راهبردی جهان اسلام، 12 (45)، ص 230-213.
    • گلی، حسن (1387). «وهابیت تهدید برای جمهوری آذربایجان»، آران، 6 (16)، 175-185.
    • منفرد، افسانه، و بیات، کاوه (1387). مروری بر تاریخ چچنستان؛ روایتی از سیمای طبیعی، فرهنگ، سیاست و تصوف ستیهنده کوه‌نشینان قفقاز. تهران: نشر کتاب مرجع.
    • واحدی، الیاس (1386). هویت قومی در جمهوری آذربایجان. تهران: انتشارات ابرار معاصر.
    • ویلهلمسن، ژولی (1384). «اسلام‌گرایی جنبش جدایی‌طلب چچن»، ترجمه سعید نقی‌زاده، فصلنامه آسیای مرکزی و قفقاز، 13 (49)، 182-137.
    • هاشمی، غلامرضا (1381). «عوامل درون‌منطقه‌ای تأثیر‌گذار بر امنیت قفقاز»، فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، 11 (40)، 85-106.
    • هانتر، شیرین، تامس، جفری، و ملیکیشویلی، الکساندر (1391). اسلام در روسیه؛ سیاست‌های هویتی و امنیتی. ترجمه الهه کولایی، سیده مطهره حسینی و اسما معینی، تهران: نشر نی.
    • هرزیگ، ادموند (1381). «اسلام، فراملی‌گرایی و زیرمنطقه‌گرایی در کشورهای سی‌آی‌اس»، ترجمه امیرمسعود اجتهادی، مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، 11 (38)، 101-146.

     

    ب- انگلیسی

    • Abbasov, and Ismailova, K. (2012).Watching for Wahhabis: The Religious Factor in Azerbaijans Parliamentary Election Campaign”, Eurasia Insight, Availabe at: https://www.religiousforums.com.
    • Anar Valiyev (2005). “Azerbaijan: Islam in a Post-Soviet Republic”, Meria, available at: http://meria.idc.ac.il.
    • Asbed Kotchikian (2012). “Secular Nationalism Versus Political Islam in Azerbaijan," Terrorism Monitor, 3 (3). available at: jamestown.org.
    • Azerbaijan: independent islam and the state ,Crisis Group Europe (2008). Report N 191-25, March.
    • cornell, E. S. (2011). Azerbaijan since Independence, New York: M.E. Sharpe.
    • cornell, E. S. and baran, z. (2006).”Islamic radicalism in central asia and the Caucasus”, silk road paper, available at:www.silkroadstudies.org.
    • Crisis Group Europe Report (2008). Azerbaijan: independent islam and the state ,Crisis Group Europe, Report N 191-25, at:crisigroup.org.
    • Emil Souleimanov (2012). “Between Turkey, Russia, and Persia: Perceptions of National Identity in Azerbaijan and Armenia at the Turn of the Nineteenth and Twentieth Centuries”, Gloria Center, available at:  http://www.gloria-center.org/2012/04/between-turkey-russia-and-persia-perceptions-of-national-identity-in-azerbaijan-and-armenia-at-the-turn-of-the-nineteenth-and-twentieth-centuries/.
    • Emil Souleimanov (2012). “Jihadism on the Rise in Azerbaijan”, CACI Analyst, February 5, at:http://www.cacianalyst.org/?q=node/5766.
    • Falkowski, M. (2016). “Russia's Middle East: the escalation of religious conflicts in Northern Caucasus”, Center for Eastern Studies, available at: http://www.economist.com.
    • Geybullayeva, (2007). “Is Azerbaijan Becoming a Hub of Radical Islam?”, Turkish Policy Quarterly ,at:http://www.turkishpolicy.es.
    • Globalsecurity (2007). “Egyptian Islamic Jihad Group” available at: globalsecurity.org/military/world/para/aljihad.htm.
    • Goyushov, A (2012). “Islam in Azerbaijan: Historical Background”, Caucasus Analystical Digest,44 available at: http://www.css.ethz.ch.
    • Goyushov, A. (2008). “Islamic Revival in Azerbaijan”, Current Trends in Islamist Ideology, available at: http://www.currenttrends.org.
    • Haahr-Escolano, K. (2005). “The Rise of Salafi Islam in Azerbaijan”, The Jamestown foundation, Terrorism Monitor, 3 (13), at: https://jamestown.org.
    • Heyat, (2008). “The Resurgence of Islam in post-Soviet Azerbaijan” Azerbaijan Diplomatic Academy”, School of International Affeirs.
    • Heyat, F. (2002). Azari Women in Transition: Women in Soviet and post- soviet Azerbaijan, London: Routledge Curzon.
    • Kotchikian, A(2005). “Secular Nationalism Versus Political Islam in Azerbaijan”, Terrorism Monitor, No.3, available at: jamestown.org.
    • Kotecha, H. (2006). “Islamic and Ethnic Identities in Azerbaijan: Emerging Trends and Tensions”, OSCE, available at: http://www.osce.org/baku/23809.
    • Madsen, W. (2013). “CIA Troublemaking in Caucasus”, Strategic Culture Foundation, Global Research, May 20, at: www.strategic-culture.org.
    • Mamedov, E. (2011). “Azerbaijan: Evaluating Islamists' Strength in Baku”, available at: http://www.eurasianet.org/node/64018.
    • Mikhail, R. (2001). “Rhetoric Clouds War on Terrorism”, Perspective, Volume XII, at: https://open.bu.edu/handle/2144/3595.
    • Motika, R. (2001). “Islam in Post-Soviet Azerbaijan”, Archives de sciences sociales des eligions, available at: http://www.ehess.fr.
    • Murtazin, M.(2000). “Muslims abd Russia: War or Peace?”, Central Asia and the Caucasus, 3 (1), PP.132-141.
    • Olcott, M. B. (2007). The Roots of Radical Islam in Central Asia,Washington DC: Carnegie Endowment for International Peace.
    • Panorama, A (2013), available at: http://www.panorama.am/en/.
    • Raufoglu, A. (2011). “Is Political Islam Growing in Azerbaijan?”, Contact, available at: http://contact.az/docs/2011/Interview/101810685en.htm.
    • Rovshanoglu, K (2017). “Radicalism and Jihadism in Azerbaijan”, Contact , available at: Internet Sources.
    • Saroyan, M. (1997). Minorities, Mullahs, and Modernity: Reshaping Community in the ormer Soviet Union, Universityof California, Berkeley Institute.
    • Shaffer, B. (2000). “It’s not about ancient hatreds, it’s about current policies: Islam and Stability in the Caucasus”, Caucasian Regional Studies, 5 (1-2).
    • Sultanova, (2011). “Azerbaijan: Sunni Groups Viewed with Suspicion”, Institute for War and Peace Reporting, available at: http://iwpr.net/report-news/azerbaijan-sunni-groups-viewed-suspicion.
    • Valiyer, A. (2012). “The rise of salafi islam in Azerbaijan”, available at: https://jamestown.org/program/the-rise-of-salafi-islam-in-azerbaijan.
    • Vatchagaev, M. (2012). “The Evolution of Salafism in the North Caucasus”, Eurasia Daily Monitor, 6 (157), Available at: http://www.jamestown.org.
    • Vatchagaev, M. (2014). “Azerbaijani Jamaat Cooperates with Caucasus Emirate”, Eurasia Daily Monitor, 9 (73).