راهکنش های عملیات روانی ایالات متحده آمریکا در قبال برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته مسائل ایرن، دانشگاه آزاداسلامی، واحدشهرضا، شهرضا،ایران .

2 دانشیار،گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدشهرضا، اصفهان، ایران (نویسندۀ مسئول).

3 استادتمام، گروه حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .

چکیده

عملیات روانی از شیوه های اعمال قدرت در عصر کنش های نوین بین المللی است که کاربست آن در برساخت موضوع ات متعدد بویژه برنامه هسته ای ایران، مسئله حیاتی در محیط شناسی راهبردی انقلاب اسلامی و روندهای ناأمن ساز مرتبط با آن قلمداد می گردد . این پژوهش در صدد شناخت راهکنش های عملیات روانی در قبال برنامه هسته ای ج.ا.ا ، توسط نهادهای آمریکا محور بوده است. همچنی ن پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و از نظر نوع تحقیق ، توصیفی - تحلیلی است که اطلاعات آن با تکیه بر جمع آوری اسنادی و کتابخانه ای و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی با تکنیک کیوسرت تدوین یافته است . سوال اصلی مقاله حاضر اینست که آمریکا از چه سازوکارهای و راهکنش های عملیات روانی در قبال برنامه هسته ایران استفاده کرده است؟ برای پاسخ به سوال فوق، فرضیه مقاله اینگونه تدوین یافته است که راهکنش های عملیات روانی آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران، سازوکارهای اعتبارسازی، متقاعدسازی، متهم سازی ( سوژه سازی ) از ج.ا.ایران و خنثی سازی ( بی اثرسازی ) بوده است . یافته های مقاله حکایت از آن دارد که نهادهای جنگ نرم ایالات متحده آمریکا با بهره گیری از راهکنش های متقاعدسازی و اعتبارسازی در دوران تصویب توافق های هسته ای و راهکنش های متهم سازی ( سوژه سازی ) و خنثی سازی ( بی اثرسازی ) در پسا مذاکرات نقش زیادی در تصاعد تهدیدات نرم و ساخت روندهای امنیتی در موضوع فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران داشته است .

کلیدواژه‌ها


  • منابع

    الف- فارسی

    • آیت‌الله خامنه‌ای (1388). بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان مورخ 04/09/1388، قابل دسترسی در: https://farsi.khamenei.ir.
    • خسروی، محبوبه (1396). «شناسایی دیدگاه متخصصان برنامه درسی با استفاده از روش کیو»، فصلنامه پژوهش‌های برنامه درسی، 7 (14)، 14-118.
    • خسروی، محبوبه (1399). «تحلیل نقش دانشگاه پژوهی در برنامه درسی آموزش عالی»، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 7 (27)، 121-146.
    • خوشگویان فرد، علیرضا (1386). روش‌شناسی کیو.تهران:مرکز تحقیقات صداوسیما.
    • دانایی‌فرد، حسن؛ حسینی؛ سید یعقوب؛ و شیخها، روزبه (1392). روش‌شناسی کیو: شالوده‌های نظری و چارچوب انجام پژوهش. تهران: انتشارات صفار.
    • ذوالفقاری، مهدی (1391). اصول و مبانی عملیات روانی؛ درآمدی بر اهداف، ابزارها و روش‌ها. تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، چاپ اول.
    • شکرخواه، یونس (1374). خبر. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و پژوهش‌های رسانه‌ای.

     

    ب- انگلیسی

    • Bernards, Cohen (1963), The Press And Foreign Policy. Princeton: Princeton University Press: 120.
    • Brown, S.R. (1993). “A primer on Q Methodology”, Operant Subjectivity, 16 (3), PP. 91-138.
    • Coogan, J. & Herrington, N. (2011). “Q Methodology: an Overview:, Research on Teacher Education, 1 (2), 24-28.
    • McCombs, Maxwell; Donald, Shaw (1972). "The Agenda-Setting Function of Mass Media", Public Opinion Quarterly, 36 (1), PP.76-187.
    • NIC: National Intelligence Council (2012). Global Trends 2030: Alternative Worlds. December, National Intelligence Council.
    • Obama, Barack (2007). “Renewing American Leadership”, Foreign Affairs, In: https://www.foreignaffairs.com/united-states/renewing-american-leadership.