Legal requirements for the implementation of the general policies of the notification system of the Supreme Leader

Document Type : Original Article

Authors

1 Student/Imam Hossein University (AS)

2 Director of Public Administration Department / Imam Hossein Jame University

Abstract

The general policies of the system are aimed at creating stability and order in order to move towards specific goals at the macro level and also seek to take coordinated steps by the government forces in this direction, and in this sense, it is a novel institution in the Islamic Republic of Iran. It is considered Iran. According to paragraphs 1 and 2 of Article 110 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, communicating the general policies of the system and monitoring its good implementation is one of the duties of leadership in the system of the Islamic Republic of Iran, which is done after consulting with the Expediency Council accept.Therefore, by referring to the reports of competent authorities, it can be seen that the general policies of the system have not been implemented in an optimal way. Using the library method and interviews with public law experts, this research investigated the legal requirements of the implementation of these policies in government organizations in a descriptive-analytical manner, and for this purpose, the implementation of the general policy from three dimensions 1 ) implementing, 2) implementing and 3) implementing.

Keywords


  • منابع

    الف- فارسی:

    • احمدی، علی. (1393). «هدف از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام چیست؟»، قابل‌دسترس در: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=26563
    • اسماعیلی، محسن، طحان نظیف، هادی. (1387). «تحلیل ماهیت نهاد سیاست‌‌های کلی نظام در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران». پژوهش‌نامه حقوق اسلامی، 9(2)، 93-127.
    • اسماعیلی، محسن، طحان نظیف، هادی. (1391). «نسبت سیاست‌های کلی نظام با احکام حکومتی در حقوق اساسی ایران». پژوهش‌نامه حقوق اسلامی، 13(1)، 73-94.
    • بکشلو، رضا، طحان نظیف، هادی. (1399). «امکان­سنجی استناد به سیاست­های کلی نظام در دیوان عدالت اداری». سیاست‌های راهبردی و کلان، 8(31)، 576-597.
    • حاج علی خمسه، مرتضی. (1399). «امکان­سنجی نسخ قوانین و مقررات توسط سیاست­های کلی نظام»، پژوهش‌نامه حقوق اسلامی، 21(1)، 267-290.
    • رضائیان، علی، تقوایی نجیب، احمد، ربیعی مندجین، محمد رضا. (1401). «مطالعه­ی تطبیقی نقش نظارتی مجلس در فرآیند بودجه­ریزی و جایگاه آن در سیاست­های کلی نظام قانون گذاری». سیاست‌های راهبردی و کلان، 10(37)، 132-163.
    • زفرقندی، علی، اصلانی، فیروز. (1398). «تحلیل نقاط ابهام نظارت بر اجرای سیاست­های کلی نظام در فرآیند تقنین». دانش حقوق عمومی، 8(26)، 89-110.
    • سیاست­های کلی نظام. (1394). تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام.
    • عباسی، بیژن. (1397). حقوق اساسی جمهوری اسلامی. تهران: دادگستر.
    • غلامی، علی، بهادری جهرمی، علی. (1392). «مفهوم، ماهیت و نظارت بر اجرای سیاست­های کلی نظام». دانش حقوق عمومی، 2(3)، 51-72.
    • قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
    • لشکربلوکی، مجتبی. (1398). جاری سازی استراتژی. تهران: آریانا قلم.
    • گزارش تطبیقی سیاست‌های کلی (19/04/1387). ایالات متحده آمریکا مطالعات حقوقی حقوق عمومی و بین الملل.
    • مشروح مذاکرات بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
    • موسی زاده، ابراهیم، حاج علی خمسه، مرتضی. (1397). «تأملی بر لزوم انطباق یا عدم مغایرت قوانین با سیاست­های کلی نظام»، دانش حقوق عمومی، 7(19)، 73-86.
    • موسی زاده، ابراهیم. (1387). «تأملی در مفهوم، ماهیت، جایگاه حقوقی سیاست­های کلی نظام، حقوق اسلامی»، 5(17)، 151-178.

    ب- انگلیسی: