Social Capital based on Okhovat connection; Unrivaled soft power to Providing security for the Islamic

Document Type : Original Article

Authors

1 Master's degree in Quran and Hadith, ethics orientation

2 Ph.D. student of strategic management of cyberspace, Supreme National Defense University.

3 tehranPhD in Industrial Management, University of Tehran

Abstract

Social Capital is concerned by sociologists as a concept to make Correlation between people and Okhovat (brotherhood) is an outstanding criterion to achieving sustainable Correlation. Prophet's behavior in making Okhovat between Mohajerin and Ansar in the viewpoint of Social Capital is a practical pattern; The purpose of this research, which is written with a descriptive-analytical method is firstly to express the relationship between the brotherhood of faith and social capital, and secondly prove the advantages of brotherhood criteria faith to achieve sustainable social capital and finally providing security in compare of standards of Western societies criteria in achieving social capital. The subject is formed from religious dimension and western sociology dimension therefore applied sources should contain mentioned dimensions. Collected Discussions are set in four parts: in the first part the author mention that Social Capital binds society together and Okhovat is applied as a trusted solution to achieve the society that omitted any differences of class and manifestations and Islamic Ommah' which is the product of successful implementation of Okhovat and look at Prophet's behavior as an appropriated pattern. In the second part, describe the history and definitions of Social Capital and Okhovat and their criteria and axioms. In the third part the Prophet's behavior is analyzed and Okhovat application in Subjective and objective dimensions is explained.  In the fourth part the researcher discusses the relationship between Social Capital and Okhovat and stresses that Okhovat is an exact mechanism and better criterion to improve social capital. Finally the conclusion is that Okhovat is a cause of remaining Islamic society.

Keywords


  • منابع

    الف- فارسی:

    • قرآن کریم
    • ابراهیمی، سیدعباس، عین علی، محسن (1398)، «ارائه چارچوبی برای تبیین تسخیر خط‌مشی‌های عمومی با کاربست روش تحلیل مضمون و مدل‌سازی ساختاری – تفسیری»، مدیریت دولتی، دوره 11، شماره 3، شماره پیاپی 3، صص 403-430
    • احمدی مقدم؛ اسماعیل (1389)، «امنیت اجتماعی و هویت»، فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، جدید (23)، 133-163
    • افتخاری، علی اصغر (1389)، قدرت نرم و نبرد نامتقارن، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام
    • العلی، صالح احمد (1381)، دولت رسول خدا (ص) (هادی انصاری، مترجم)، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، قم، چاپ اول.
    • باستانی، سوسن؛ کمالی، افسانه؛ صالحی هیکویی، مریم (1387)، «سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، شماره 61، 41 ـ 81
    • بیدل؛ پری‌ناز (1395)، «رابطه اعتماد اجتماعی با احساس امنیت و امنیت اجتماعی»، فصلنامه انتظام اجتماعی، سال هشتم، شماره اول، بهار 1395، 59-88
    • توسلی، غلامعباس، و امانی کلاریجانی، امراله (1391). «تحلیل و بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی در شبکه های اجتماعی مجازی (با تاکید بر تئوری شبکه)». مطالعات رسانه ای، 7 (18)، 89-99.
    • دیلمی، حسن بن محمد (1408ق)، أعلام الدین فی صفات المؤمنین، قم، مؤسسه آل‌البیت علیهم‌السلام‏
    • روحانی، حسن (1390). «سرمایه خانواده, سنگ بنای سرمایه اجتماعی». راهبرد، 20(59)، 7-46.
    • زاهدی، محمدجواد، ملکی، امیر، حیدری، امیرارسلان (1387)، «فقر و سرمایه اجتماعی»، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره 28، صص 79-106
    • سجادی، عبداللطیف، (1386). اخوت و برادری در اسلام (به‌ضمیمه دیدگاه یک‌صد و پنجاه و چهار دانشمند درباره مذاهب اسلامی)، تهران‏: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی‏.
    • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1362)، موانع و عوامل رشد اخوت در مومنین، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
    • شیخ، ع‍ب‍دال‍ق‍ادر (1382)، اخوت و برادری (ع‍ب‍دال‍ع‍زی‍ز س‍ل‍ی‍م‍ی‌، مترجم)، تهران: احسان.
    • طباطبایی، سیدمحمدحسین؛ موسوی همدانی، سیدمحمدباقر (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ: پنجم.
    • عباس‌زاده؛ هادی، کرمی؛ کامران (1390)، «سرمایه اجتماعی و امنیت ملی پایدار»، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال چهاردهم، شماره اول، بهار، شماره مسلسل 51، 31-58
    • علینی، محمد (1391)، سرمایه اجتماعی در آموزه‌های اسلامی. قم، بوستان کتاب
    • غفاری؛ غلامرضا (1390)، سرمایه اجتماعی و امنیت انتظامی، نشر جامعه‌شناسان، تهران
    • فتحی، یوسف (1390)، «اخوت اسلامی به‌مثابه سرمایه اجتماعی معنوی در اندیشه امام خمینی». فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، زمستان، سال هشتم، شماره 27، 173 ـ 198.
    • فصیحی، امان‌الله (1386)، «دین و سرمایه اجتماعی». مجله معرفت، اسفند، شماره 12، پیاپی 123، 79 ـ 100.
    • کریمی، میلاد؛ خنیفر، حسین؛ طاهری‌نژاد، فائزه (1394)، «طراحی مدل مفهومی مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی از منظر نظام اسلامی». مجله مدیریت سرمایه اجتماعی، زمستان، دوره 2، شماره 4، 605 ـ 630.
    • کلانتری؛ ابراهیم، جنتی؛ لیلا (1391)، «همبستگی قناعت و آرامش روان از منظر امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه»، فصلنامه پژوهش‌نامه اخلاق، سال پنجم، پاییز، شماره 17، 27-44
    • محمدی، مهدی (1392)، «تبیین الگوی اسلامی مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر رابطة اخوت»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق، دانشکده مدیریت و معارف اسلامی، تهران، برگرفته از وبگاه ایرانداک.
    • مطهری حمیدرضا و جمعی از پژوهشگران (1392)، حیات حکمت و حکومت پیامبر اعظم. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، چاپ: اول.
    • موسوی، سیدمهدی (1395)، «تحلیل رفتار پیامبر در عقد اخوت میان مهاجران و انصار با تأکید بر نظریه سرمایه اجتماعی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد منتشرنشده، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران
    • موسوی خمینی، سیدروح اله (1390)، صحیفه نور؛ نسخه نرم‌افزاری، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    • نادری؛ حمداله، جاهد؛ محمدعلی، شیرزاده؛ مهین دخت (1388)، «بررسی رابطه احساس امنیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی شهر اردبیل)»، فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، 59-87
    • نادمی، داود (1390)؛ «بررسی جامعه‌شناختی سرمایه اجتماعی»؛ مجله برگ فرهنگ؛ بهار و تابستان 1390 (2011)، شماره 23، صص 8 ـ 35.
    • ناظم، احمد (1383)، پیمان پایدار ویژه عقد اخوت؛ سنت دیرپای اسلام، قم: مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما.

    ب) انگلیسی:

    • Miles, Jeffrey Allen., 2012, Management and Organization Theory, 1st ed, USA.