policy requirements of public opinion management in hybrid warfare

Document Type : Original Article

Authors

graduate of Shahid University

Abstract

In the hybrid battle, as a new type of battles, multiple tools and methods are used in combination with each other in order to create ambiguity and strategic attack. Especially since the focal elements in such a battle are the media and especially social networks. For this reason, it is very important to have powerful media and the ability to manage and guide public opinion in the context of this battle
In addition, the strategic prerequisite in hybrid battles is the ability and effective media and virtual governance. The scope of this capability has a high position in order to solve the problem of managing and directing public opinion and with the aim of media defense and deterrence. Therefore, the main goal of this research is to investigate the needs of public opinion management in the hybrid battle. Therefore, the main question of the research is formulated as follows: "What are the political requirements of public opinion management in the hybrid battle?";
In this regard, the document analysis method has been used to advance the research and the phishing tool from various sources has been used to collect data. Based on the findings of the research, exercising governance over the virtual space, having a coherent and up-to-date media strategy and roadmap, rebuilding the authority of the national media, increasing the competitiveness of native social networks and so on. It is among the policy requirements aimed at managing public opinion in the age of combined battles

Keywords


  • منابع

     الف- فارسی

    • اصنافی، محمدرضا (1401). راهکارهای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی. نمای راهبردی پژوهشکده امنیت ملی. تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • آذرشین، سید امین، و تاجیک اسماعیلی، سمیه (1396). «بررسی میزان باورپذیری شایعه در پیام‌رسان‌های موبایلی بین مردم شهرستان اهواز با تأکید بر نقش رسانه ملی»، فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، 18 (40)، 68-93.
    • بخشی‌زاده برج، کبری و همکاران (1399). «نگاشت شبکه تداعیات برند پیام‌رسان‌های داخلی»، نشریه مدیریت برند، 7 (21)، 17-28.
    • بصیریان جهرمی، حسین، و فهیم دانش، فریماه (1394). «بررسی تطبیقی چگونگی بکارگیری نرم خبرها: مطالعه موردی بخش‌های خبری 20:30 شبکه دوم سیما و 60 دقیقه تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی)»، فصلنامه سانه، 98 (12)، 101-115.
    • بیگدلی، ضیاء (1373). حقوق جنگ. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
    • حبیب‌زاده، اصحاب، و بخشی، روح‌الله (1395). «شبکه‌های اجتماعی مجازی و امنیت عمومی»، فصلنامه پژوهش‌های دانش انتظامی، 18 (4)، 2-18.
    • حبیبی، نیک‌بخش (1392). ماهیت قدرت هوایی. تهران: مرکز انتشارات راهبردی.
    • خانیکی، هادی، و بابایی، محمود (1390). «فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی، 1 (1)، 67-90.
    • دادگران، سید محمد (1384). افکار عمومی و معیارهای سنجش آن. تهران: انتشارات مروارید.
    • دارابی، افشار، و ملکی، محمدمهدی (1399). «طراحی الگوی مدیریت افکار عمومی در راستای مدیریت بحران­های ارزی»، فصلنامه اقتصاد دفاع، 5 (15)، 138-150.
    • دارایی، محسن (1382). «روابط عمومی هم راهنما هم راهبرد هم دنباله‌رو افکار عمومی»، ماهنامه روابط عمومی، 3 (29)، 13-20.
    • دباغ، سروش، و نفری، ندا (1388). «تبیین مفهوم خوبی در حکمرانی خوب»، مدیریت دولتی، 3 (31)، 3-18.
    • رسول‌زاده اقدم، صمد و همکاران (1393). «نگرش کاربران جوان ایرانی به شبکه‌های اجتماعی مجازی»، مطالعات جامعه‌شناسی، 4 (16)، 37-58.
    • رضاییان، مجید (1393). «شبکه‌های اجتماعی؛ چالش تعریف افکار عمومی»، فصلنامه رسانه، 1 (25)، 83-100.
    • ریاضی، وحید، اکبری، علی، باجلانی، صفدر، و اکبری، حسن­رضا (1399). «معرفی مؤلفه‌ها و ابزارهای جنگ ترکیبی آمریکا علیه ج.ا.ایران»، فصلنامه راهبرد دفاعی، 19 (73)، 30-50.
    • ساعی، محمدحسین، آزادی، محمدحسین، و البرزی، هادی (1398). «ظهور خبر جعلی در عصر پساحقیقت؛ اهداف و پیامدها»، رسانه­های دیداری و شنیداری، 31 (7)، 97-112.
    • ستاری­خواه، علی و همکاران (1395). «ماهیت صحنه جنگ ترکیبی آینده­ی احتمالی علیه ج.ا.ایران در افق 1404»، آینده­پژوهی دفاعی، 1 (1)، 30-40.
    • سلطانی‌فر، محمد، بخشی، شیرزاد، و فرامرزیانی، سعید (1392). «بررسی تأثیرات شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر بر گرایش اعضا به این شبکه‌ها»، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، 20 (4)، 197-178.
    • سلیمانی، باقر (1400). «بررسی و تبیین تهدیدات جنگ ترکیبی استکبار جهانی در گام دوم انقلاب اسلامی»، دوفصلنامه علوم نظامی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین)، 2 (4)، 126-145.
    • عالم، عبدالرحمن (1373). بنیادهای علم سیاست. تهران: نشر نی.
    • فتحی‌آشتیانی، علی (1377). مقدمه‌ای بر روان‌شناسی سیاسی. تهران: بعثت.
    • فرهادی، قاسم، و اسماعیلی فرزین، ایرج (1396). «جنگ هیبریدی در سیستم بین­المللی پیچیده آشوبی»، مدیریت نظامی، 17 (2)، 76-90.
    • کرفلد، مارتین فان (1386). بازاندیشی مفهوم جنگ، ترجمه عبدالله حیدری. تهران: مرکز آینده‌پژوهی علوم دفاعی.
    • مبینی دهکردی، علی و همکاران (1399). «الگوی راهبردی نظام نوآوری فناورانه دفاعی در جنگ ترکیبی»، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، 18 (80)، 38-52.
    • محمدی خانقاهی، محسن و همکاران (1401). «شناسایی و اولویت­بندی آسیب­ها و تهدیدات فقر سواد رسانه­ای در جامعه ایرانی»، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، 19 (70)، 67-96.
    • محمدی خانقاهی، محسن(1397). حاکمیت سایبری و امنیت ملی. تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • محمدی خانقاهی، محسن، مرادی، عبدالله و رضایی، صفیه (1396). «نقش شبکه‌های اجتماعی در جهت‌دهی به افکار عمومی و بسیج سیاسی»، نشریه مطالعات عملیات روانی، 47 (15)، 67-80.
    • محمدی، حافظ (1401). «شبکه ملی اطلاعات و تحقق حکمرانی سایبری در ج.ا.ایران با رویکرد تجربه کشورها»، حکمرانی متعالی، 3 (1)، 86-100.
    • مؤمنی، داوود و همکاران (1397). «تدوین مدل راهکارهای تجاری‌سازی پیام‌رسان‌های ایرانی»، پژوهش‌های ارتباطی، 25 (4)، 81-99.
    • نامداریان، لیلا (1396). «ارائه الگویی برای تقویت اثرات اقتصادی شبکه ملی اطلاعات»، پژوهش­نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 33 (1)، 45-60.
    • نقیب‌السادات، سید رضا و همکاران (1400). «عوامل مرتبط با مرجعیت خبری رسانه‌های داخلی و خارجی از دیدگاه مخاطبان»، فصلنامه رهپویه ارتباطات و فرهنگ، 1 (2)، 21-50.
    • نقیب‌زاده، احمد (1388). درآمدی بر جامعه‌شناسی سیاسی. تهران: انتشارات سمت.
    • نیرومند، لیلا، تاجیک اسماعیلی، سمیه، و الوندی، هومن (1390). «بررسی نقش رسانه‌های جمعی در شکل‌گیری افکار عمومی»، نظریه مطالعات رسانه‌ای، 6 (13)، 133-163.
    • همایون، محمدهادی، هاشمی، محمد ساجد (1396). «بازنمایی شبکه ملی اطلاعات در رسانه‌های برون‌مرزی»، مطالعات رسانه‌های نوین، 3 (9)، 161-120.

     

    ب- انگلیسی

    • Abbott, K. (2016). Understanding and Countering Hybrid Warfare: Next Steps for the North Atlantic Treaty Organization. Major Research Paper, University of Ottawa.
    • Bilal, Arsalan (2021). “Hybrid Warfare – New Threats, Complexity, and ‘Trust’ as the Antidoe”, Nato Review, 30 November.
    • Ginosar, A. (2013). “Media Governance: A Conceptual Framework or Merely a Buzz Word?”, communication theory, 23 (4), PP. 356-374.
    • Rogers, P. and Hall, A. (2023). “Effective Water Governance”, Global Water Partnership Technical Committee, Background Paper, No. 7.
    • Solmaz, T. (2022). “Hybrid Warfare: OneTerm, Many Meanings”, Small Ware, No. 10, PP 42-55.
    • Svetoka, S. (2016). “Social Media As a Tool of Hybrid Warfar”, Nato Strategic Communication Centre of Excellence, No. 20.
    • Tropp, H. (2007). “Water governance: trends and needs for new capacity development”, Water Policy, 2 (9). PP. 19-30.