The Relationship Between Social Capital and Sustainable Resistance: A Case Study of the Governance of the Prophet Muhammad (PBUH)

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Researcher at Supreme National Defense University

2 phd student of law at Tehran Azad University

3 Master's Degree in Jurisprudence of Motahari High School

Abstract

A government founded upon divine values is often the target of relentless external attacks. If resistance against enemies within a theocratic governance system does not manifest, the collapse of that government becomes inevitable. This study aims to demonstrate the direct relationship between resistance and social capital, suggesting that resistance without social capital is inherently fragile. If a government seeks sustainable resistance, one of its primary prerequisites is the enhancement of social capital. In this regard, the most exemplary model of governance with high social capital is the governance of the Prophet Muhammad (PBUH). Accordingly, the present research seeks to answer the following questions: What were the factors contributing to the high social capital during the Prophet Muhammad’s governance? And what was the relationship between "social capital" and "sustainable resistance" during the era of the Prophet’s governance? Using a "descriptive-analytical and documentary" method and applying Pierre Bourdieu’s theory of social capital alongside the examination of the Prophet’s leadership and governance, the findings reveal that the Prophet’s governance possessed a substantial amount of social capital. This high level of social capital was driven by factors such as the Prophet's (PBUH) honesty, his encouragement of the spirit of self-sacrifice, and his establishment of the "Brotherhood Pact" among his companions, among others. The results show that the maximization of social capital (including trust, participation, legitimacy, cooperation, solidarity, and social cohesion) in the Prophet’s governance significantly contributed to the Muslims' resilience in military, cultural, and economic arenas.

Keywords


  • منابع

    الف- فارسی

    • قرآن کریم.
    • ابن أبی‌فراس، ورام (1369). ترجمه تنبیه الخواطر، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
    • اسفندیاری، رضا؛ قجری، سمیه؛ محمدی‌فرد، احمد (1398). «عوامل مؤثر بر سرمایه اجتماعی بر اساس مفاهیم قرآن کریم (مورد مطالعه: خبرگان دانشگاه قرآن و حدیث قم)»، فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، 7(3)، 78-48.
    • جوکار، حامد (1400). «روش‌ حکومتی پیامبر(ص) در مدیریت سرمایة اجتماعی»، مجله مدیریت سرمایه اجتماعی، 8(1)، 149-123.
    • دادگر، یدالله؛ نجفی، محمدباقر (1385). «سرمایه اجتماعی و بازتولید آن در عصر پیامبر اسلام (ص)»، مجله اقتصاد اسلامی، 6(24)، 38-13.
    • ردادی، محسن (1399). «سرمایۀ اجتماعی و ایثار: رویکردی قرآنی»، مجله مدیریت سرمایه اجتماعی، 7(2)، 170-155.
    • رفیع، حسین؛ بلباسی، میثم؛ قربی، سید محمدجواد (1395). «جنبش‌‌‌های اجتماعی جدید، جهانی شدن و اینترنت؛ مطالعه موردی: جنبش تسخیر وال‌استریت»، دانش سیاسی، 12(1)، 129-166.
    • سبحانی، جعفر (1370). فروغ ابدیت، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
    • سبحانی، جعفر (1385). فروغ ابدیت، قم: بوستان کتاب.
    • شعبانی اصلی، فاطمه (1392). «نقش سرمایه اجتماعی در اقتصاد با تأکید بر سیره پیامبر اعظم (ص)»، اولین همایش سبک زندگی پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله).
    • طاهری، ابوالقاسم (1390). روش تحقیق در علوم سیاسی، تهران: قومس.
    • طباطبایى، محمدحسین ‌(1402ق). المیزان، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
    • فصیحی، امان‌الله (1386). «دین و سرمایه اجتماعی»، مجله معرفت، 123.
    • کردناییج، اسدالله؛ خلیلی پالندی، فرشته (1397). «تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر سرمایه اجتماعی با میانجیگری باورهای دینی»، مجله مدیریت اسلامی، 26(3)، 58-37.
    • لکزایی، نجف (1383). «مقاومت شکننده «جان فوران»/ تحلیلی بر نظریه مقاومت شکننده جان فوران درخصوص تحولات تاریخ معاصر ایران»، زمانه، 3(21)، 62-67.
    • مشکاتی، محمدباقر (1403). «مقاومت فرهنگی پشتوانه‌ی مقاومت نظامی»، پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، قابل دسترسی در:

     https://news.amfm.ir/?p=196352

    • مکارم شیرازی، ناصر (بی‌تا). تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    • موسوی سرچشمه، سید مهدی؛ عزیزی مهماندوست؛ ابراهیمی، کریم (1400). «سرمایه اجتماعی اخوت‌مدار؛ قدرت نرم بی‌بدیل تأمین امنیت امت اسلامی»، مجله محیط‌شناسی راهبردی جمهوری اسلامی ایران، 7(1)، 138-113.

    مهام، محمود (1398). «مقاومت فرهنگی؛ معنا، امکان و راهبردها»، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قابل دسترسی در: https://iict.ac.ir/1398/07/moghavematefarhangi/

    • نگهبان، سلمان؛ ابوالحسینی، رحیم (1399). «مقاومت در قرآن»، اندیشه تقریب، 16(39)، 59-99.
    • یابری محمد، صادق؛ سبحانی­نیا، محمدتقی (1394). «تأثیر سرمایه اجتماعی اعتمادساز صداقت در رشد اقتصادی از منظر اسلام»، کنفرانس بین‌المللی مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.

     

    ب- عربی

    • ابن‌الأثیر، عزالدین (1409ق). اسد الغابه، بیروت: دارالفکر.
    • ابن‌فارس، احمدبن‌فارس (1404ق). معجم مقاییس اللغة، جلد ششم، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول.
    • ابن‌منظور، محمدبن‌مکرم (1414ق). لسان العرب، بیروت: دار صادر.
    • ابن‌هشام، جمال‌الدین (بی‌تا). السیرة النبویة/ سیره ابن هشام، بیروت: دارالمعرفة.
    • ابن‌ماجه، محمدابن‌یزید (1983). سنن ابن‌ماجه، تحقیق محمد فؤاد عبدالباقی، بیروت: دار الفکر.
    • ابن‌هشام، عبدالملک (1401ق). سیره نبوی، بیروت: دارالمعرفه.
    • اصفهانی، أبونعیم (1412ق). دلائل النبوة، بیروت:‌ دارالنفائس‌.
    • بخاری، محمد (1401ق). صحیح بخاری، بیروت: دارالفکر لطباعة النشر و التوزیع.
    • بن‌ساسی، عبدالحفیظ (2019). «الرأسمال الاجتماعی و دوره فی التنمیة من منظور الاقتصاد الإسلامی- دراسة حالة دول منظمة التعاون الإسلامی»، المجلة الجزائریة للتنمیة الاقتصادیة، 6(2)، 258-249.
    • دیار بکری، حسین‌بن‌محمد (بی‌تا). تاریخ الخمیس فی أحوال أنفس النفیس، بیروت: دار صادر.
    • راغب اصفهانى، حسین‌بن‌محمد(1412ق). مفردات ألفاظ القرآن، جلد اول، بیروت: دارالقلم.
    • طبرسی، فضل‌بن‌حسن (1415ق). مجمع‌البیان، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
    • عاملی، جعفر مرتضی (1426ق). الصحیح من سیرة النبی الأعظم، قم:‌ دارالحدیث.
    • کلینی، محمدبن‌یعقوب (1407ق). الکافی، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
    • مجلسی، محمدباقر (1404ق). بحارالانوار، بیروت: مؤسسه الوفاء.
    • مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحارالانوار، بیروت: دارالاحیاء التراث.
    • رمزی، بیشوی (2024). «المقاومة المستدامة.. البعد التنموى فى خدمة فلسطین»، الیوم السابع، یمکن الوصول الیها:

    https://m.youm7.com/story/2024/8/5/%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%86%D9%85%D9%88%D9%89-%D9%81%D9%89-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A9-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%D9%8A%D9%86/6663493

     

    ج- انگلیسی

    • Ali, A. Y. (2016). The Meaning of the Holy Quran, Beltsville: Amana Publications.
    • Baker, W. (1990). “Market Networks and Corporate Behaviour”, American Journal of Sociology, 96, pp. 589–625.
    • Belliveau, M. A.; C. A. III O’Reilly and J. B Wade (1996). “Social Capital at the Top: Effects of Social Similarity and Status on CEO Compensation”, Academy of Management Journal, 39, pp. 1568–1593.
    • Bourdieu, P. (1977). Outline of a theory of practice, Cambridge: Cambridge University Press.
    • Bourdieu, P. (1983). “Ökonomisches Kapital, kulturelles Kapital, soziales Kapital”, Soziale Welt, Special Issue 2, pp. 183-198.
    • Bourdieu, P. (1986). The forms of capital, In J. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education(pp. 241-258), New York: Greenwood Press.
    • Bourdieu, Pierre and L. P. D. Wacquant. (1992). an Invitation to Reflexive Sociology, Chicago: University of Chicago Press.
    • Brigaitis, Peter (2005). Religious Engagement and Social Capital in the Islamic Context, Thesis Prepared for the Degree of Master of Arts (Political Science), USA: University of North Texas.
    • Brown, D. (2015). A New Introduction to Islam, Oxford: Wiley-Blackwell.
    • Coleman, J.S. (1988). “Social capital in the creation of human capital”, American Journal of Sociology, 94, pp. 95-120.
    • Coleman, James S. (1990). Foundations of Social Theory, Cambridge: Harvard University Press.
    • Esposito, J. L. (2011). What Everyone Needs to Know About Islam, New York: Oxford University Press.
    • Fukuyama, F. (1995). Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity, New York: The Free; London: Hamish Hamilton.
    • Fukuyama, F. (2013). Political Order and Political Decay: From the Industrial Revolution to the Globalization of Democracy, Farrar, Straus and Giroux.
    • Fukuyama, Francis (1997). “Social capital and the modern capitalist economy: Creating a high trust workplace”, Stern Business Magazine, 4(1).
    • Gieseking, J.J. (2014). The People, Place, and Space Reader, Hoboken: Taylor and Francis.
    • Hawting, G. R. (2000). The First Dynasty of Islam: The Umayyad Caliphate AD 661-750, London: UCL Press.
    • Knack, S.;Keefer, P. (1997). “Does Social Capital Have an Economic Payoff? A Cross-Country Investigation”, Quarterly Journal of Economics, 112(4), pp. 1251-1288.
    • Putnam, R. D. (1993). Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy, Princeton University Press.
    • Putnam, R. D. (2000). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community, Simon & Schuster.
    • Putnam, R. D. (2007). E Pluribus Unum: Diversity and Community in the Twenty-first Century, The 2007 John R. Commons Lecture, University of Wisconsin-Madison.
    • Putnam, Robert D. (1995). “Bowling alone: America’s declining Social Capital”, Journal of Democracy, 6, pp. 65-78.
    • Smith, H. (2004). Islam: A Concise Introduction, New York: HarperCollins.
    • Thomas, C. Y. (1996). “Capital markets, financial markets and social capital”, Social and Economic Studies, 45, pp. 1–23.
    • World Bank (2008). World Development Report 2008: Agriculture for Development, World Bank Publications.