The role of corridors in the strategic enviroment of I.R Iran and its impact on the national power

Document Type : Original Article

Authors

1 Graduated in international relation, faculty of law and political science, university of Tehran, Tehran, Islamic Republic of Iran

2 PhD in Political Science, Faculty of Economic and Political Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Islamic Republic of Iran

Abstract

Corridors represent a wide range of investment in various logistics, communication, tourism, energy, etc. projects that have extended political, military and cultural power.With this connection, countries can provide themselves with the conditions to increase their power by creating and connecting with corridors, and Iran, having an important geographical position in the international system, is no exception to this rule.The main goal of the research will be focused on the most important corridors in the peripheral regions of Iran, centered on Pekan, New Delhi, Ankara, Washington and Tehran, which on the one hand will define their role as examples in the international system and on the other hand, the effects of these corridors on Iran's power is evaluated. The main question of the current research is "What is the role of the most important corridors in the strategic environment of the Iranian Republic and their impact on Iran's national power?" Research findings through the "three-domain/three-level" theoretical framework of Dr. Mohiuddin Mesbahi and descriptive-analytical method relying on library and internet resources confirms the extensive impact based on geoeconomic instrument like powerful currency, investment power with geopolitical and geocultural consequences in the different levels of international system. Connecting Iran's geography with the New Silk Road, the Cotton Road, the North-South Corridor, as well as making the axis resistance corridor multi-purpose, will add to the country's economic, political, military and cultural power inside, as well as the development of the power along aside these corridors abroad and it will also decrease the importance of the axis of Ankara and Washington (Trans-Caspian , middle corridor and Arab-Med transport route).

Keywords


  • منابع

    الف- فارسی

    • امینی، داود (۱۴۰۲)‌. «ابعاد ژئوپلیتیکی و اقتصادی گسترش شبکه ریلی محور مقاومت جهت تقابل با کنشگری رژیم صهیونیستی با تأکید بر شبکه راه‌آهن خرمشهر-بصره»، فصلنامه اقتصاد دفاع و توسعه پایدار، ۸(۲۷)، ۱۴۶-۱۲۷.
    • اختیاری امیری، رضا؛ شفقت‌نیاآباد، جواد (۱۴۰۲). «سیاست هند در قبال ابتکار یک کمربند-یک راه»، پژوهشنامه ایرانی سیاست بین‌الملل، ۱۱(۲)، 5-31.
    • وبگاه تی.آر.تی به فارسی (1403)، «افزایش حجم صادرات ترکیه در بخش محصولات با فناوری متوسط به بالا»، قابل دسترسی در: https://B2n.ir/TURK3
    • تافلر، الوین (1370). جابه‌جایی در قدرت دانایی و ثروت و خشونت در آستانه قرن بیست‌ویک، شهین دخت خوارزمی، تهران: انتشارات علم.
    • حافظ‌نیا، محمد؛ احمدی نوحدانی، سیروس؛ و نوری روستای، مهدی (۱۴۰۰). «بررسی نقش موقعیت گذرگاهی در قدرت ملی، مورد مطالعه: ایران»، مجله پژوهش‌های جغرافیای سیاسی، ۶(۲)، 86-106.
    • ذکی، یاشار؛ کریمی، حسن؛ قالیباف، محمدباقر (۱۳۹۸). «شرق مدیترانه و تأثیر آن بر قلمروسازی ژئوپلیتیکی ایران در جنوب غرب آسیا»، مجله پژوهشهای جغرافیای سیاسی، ۴(۳)، 21-45.
    • رئیسی‌نژاد، آرش (۱۴۰0). ایران و راه ابریشم نوین، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    • رئیسی‌نژاد، آرش (۱۴۰۰). «کمربند زمینی راه ابریشم نوین و ژئوپلیتیک آسیای مرکزی». پژوهش‌نامه ایرانی سیاست بین‌الملل، ۱۰(۱)، 119-142.
    • رئیسی‌نژاد، آرش (۱۴۰۲). «تنهایی استراتژیک تاریخی ایران و سیاست خارجی غیردولتی: از نفرین جغرافیا تا مخمصه ژئوپلیتیکی»، فصلنامه ژئوپلیتیک، ۱۹(۱)، 269-306.
    • رئیسی‌نژاد، آرش (۱۴۰۰). «قدرت ژئواکونومیک راه ابریشم نوین: سرمایه‌گذاری در کمربند و جاده و چرخش در موازنه جهانی»، فصلنامه سیاست خارجی، ۳۵(۱)، 53-82.
    • رئیسی‌نژاد، آرش (۱۴۰۰). «هند، راهبرد کلان مائوسام و منافع ملی ایران»، فصلنامه مطالعات بنیادین و کاربردی جهان اسلام، ۳(۲)، 65-93.
    • سلطانی، حسین؛ خسروی، علیرضا (۱۴۰۱). «کریدور شمال و جنوب و تعاملات ایران و آذربایجان»، فصلنامه مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، ۲۸(۱۱۹)، 3-28.
    • سیمبر، رضا؛ رضاپور، دانیال (۱۳۹۹). «واکاوی سیاست‌های ژئوپلیتیکی روسیه در قبال آسیای مرکزی با تأکید بر عامل چین»، مجله سیاست و روابط‌ بین‌الملل، ۳(۶)، 137-165.
    • سیاری، حبیب‌الله؛ نوذری، فضل‌الله؛ الهامی، امیرحسین؛ و حسن‌پور، حمید (1401). «نقش عوامل ژئواکونومیک در ارتقا وزن ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس»، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، 20(90)، 159-180.
    • خبرگزاری صداوسیما (1399). «ساخت خط آهن بندر امام خمینی(ره)-شادگان-خرمشهر»، قابل دسترسی در: http://www.B2n.ir/h47270
    • فریدونی، سامان (1402). «کریدور عرب-مِد و تغییر تعادل قدرت»، خبرگزاری دانشجو، قابل دسترسی در: https://B2n.ir/Arab-Med                         

    خبرگزاری جمهوری اسلامی (1402). «کردستان نقطه اتصال ریلی ایران به دریای مدیترانه»، قابل دسترسی در: https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/85275266/

    • خبرگزاری مهر (1399). «مجری خط آهن شلمچه-بصره تغییر کرد»، قابل دسترسی در:       https://www.google.com/amp/s/www.mehrnews.com/amp/5019674/                       
    • ویسی، هادی (۱۴۰۰). «بررسی رقابت‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک چین و هند در اوراسیا: کریدورهای ارتباطی و ژئوپلیتیک بنادر چابهار و گوادر»، پژوهش‌های ‌جغرافیای ‌انسانی‌، ۳۵(۱)، 213-226.
    • ایرنا (1399). «هند متعهد به تأمین مالی راه‌آهن چابهار-زاهدان است»، قابل دسترسی در: https://www.irna.ir/news/83856413

    ب- انگلیسی

    • Apostolopoulou, E. Cheng, H. Silver, J. Wiig, A. (2023). “Cities on the New Silk Road: the Global Urban Geographies of China’s Belt and Road Initiative”, Urban Geography, 44(7), pp. 1-20.
    • Adams, O (2021). “R&D Tracker: China’s Rise in Academic R&D and Western Countries’ Rise in Concern”, Asia Pacific Foundation of Canada, Retrieved 27 March 2024, from: https://www.asiapacific.ca/publication/rd-tracker-china-rise-in academic-rd.
    • Bhatt, Yagyavalk and Roychoudhury, Jitendra (2023). “India-Middle East-Europe Economic Corridor (IMEC)”, King Abdullah petroleum studies and reseach center.
    • Bhattacharya, S. Kumar Ray, J. Sinha, S. Kaur Sachdev, K (2021). “Can India’s Necklace of Diamonds Strategy Defeat the China’s String of Pearls”, International Journal of Recent Advances in Multidisciplinary Topics, 2(11), pp.105-108.
    • Chhibber, A (2017). “China’s Belt and Road Initiative and India’s options: competitive cooperation”, Journal of Infrastructure, Policy and Development, 1(2), pp. 242-253.
    • Chaziza, M (2021). “China’s New Silk Road Strategy and the Turkish Middle Corridor Vision”, Asian Journal of Middle Eastern and Islamic Studies, 15(1), pp. 1-17.
    • International monetary fund (2023). “China and the IMF”, Retrieved 20 November 2023 ,From:

     https://www.imf.org/en/Countries/CHN.  

    • Çolakoğlu, S (2019). “China’s Belt and Road Initiative and Turkey’s Middle Corridor: A Question of Compatibility”, Middle East Institute, 29, pp. 1-7.
    • The Economic Times (2023). “DP World's Jabel Ali Port, Free Zone Act as Trade Catalist in Boosting UAE-India Non-Oil Trade”, Retrieved 25 March 2024, from: https://www.B2n.ir/p41548.
    • Das, K (2023). “Integrating with Global Value Chains: Sector Opportunities and Challenges in India”, India briefing, Retrieved 12 March 2024, From: https://Www.B2n.ir/Ds2023.
    • Ekram Yawar, M (2023). “Investigating, Importance and Impact of the Contemporary Silk Road on the Geopolitics of Central Asia”, The Asian Institute of Research Law and Humanities Quarterly Reviews, 2(4), pp. 68-80.
    • Fazli, A (2024). “India, Middle East and Europe Economic Corridor”, Ijariie, 10(1), pp. 430-437.
    • The World Bank (2022). “GDP (current US$) -Iran, Islamic Rep”, Retrived at 10 june 2024, From:

    https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?locations=IR.

    • Official EU Website (2024). “Global Gateway: €10 billion Commitment to Invest in Trans Caspian Transport Corridor Connecting Europe and Central Asia Announced at Investors Forum”, Retrieved 25 March 2024, from:

     https://ec-europaeu.translate.goog/commission/presscorner/detail/mt/ip.

     https://doi.org/10.55733/jpcs.v4i1.69.

    • Singh Manhas, N (2020). “China’s Policy of ‘String of Pearls”, International Journal of Social Impact, 5(3), pp. 17-25.
    • The World Bank (2019). “The World Bank in Türkiye”, Retrived at 10 june 2024 From: https://B2n.ir/Turk.
    • Tasnim Risht, Naoshin (2024). “Necklace of Diamond: The Indian Strategy to Counter China”, BIPSS Comentry, pp.1-10, From: https://b2n.ir/e88752.
    • Trends News Agancy (2022). “Turkish Albayrak Holding launches First Investment Plan for Port of Baku”, Retrieved 19 March 2024, From: https://B2n.ir/Turk2.
    • Arab Center for Research and Policy Studies (2023). “The India-Middle East-Europe Corridor A US Project to Confront China and Normalize Arab Israeli Relation”, Direct Download link:

     https://www.B2n.ir/g06509.