پژوهشگر دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
چکیده
بر اساس نظریه اقتصاد مبتنی بر روابط، رفتار سیاسی میتواند یک منبع مهم ایجاد ارزش برای شرکتهای دارای این نوع روابط باشد. شرکتهای دارای رفتار سیاسی میتوانند دسترسی آسانتری به منابع سرمایه و سایر مواردی داشته باشند که از این محل به مزیت رقابتی دست یابند و در جهت عملکرد بهتر نسبت به رقبا از آن استفاده کنند. بنابراین انتظار میرود که عملکرد شرکتهای دارای رفتار سیاسی نسبت به سایر شرکتهای رقیب بهتر باشد. برای آزمون این فرضیه دادههای مرتبط با 88 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391-1386 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره با استفاده از روش حداقل مربعات پانلی نشان میدهد که رفتار سیاسی با عملکرد شرکت رابطه منفی دارند، اما این رابطه از لحاظ آماری معنادار نمیباشد و لذا فرضیه پژوهش پذیرفته نخواهد شد. همچنین یافتهها نشان میدهد که اندازه شرکت، فرصتهای رشد و نقدینگی با عملکرد شرکت رابطه مثبت و اهرم مالی با آن رابطه منفی دارند.